Saturday, October 9, 2010

Cafe = Kedai Makan Cina?


Macam mana nie? Apa dah jadi dengan bangsa kita? Bukan jadi bangsa kita, tetapi jadi bangsat kita... Adakah isu rasis yang bakal aku tulis? Bukan... Ianya melibatkan agama dari segi pengambilan makanan yang bersih. Bukankah Islam mementingkan kebersihan? Lebih-lebih lagi, hal ini melibatkan cafe di institut ini. So aku terpanggil untuk menulis setelah cerita nie aku dengar dari sumber yang belum saheh tetapi tahap kebolehpercayaan adalah sangat tinggi.

Bukanlah tujuan aku untuk menjatuhkan perniagaan bangsa kita tetapi mungkin caranya sendiri yang membolehkan mereka menjatuhkan diri mereka sendiri. Bagaimana? Pelbagai sebab... Salah satunya melalui layanan yang agak kurang memuaskan. Nak senyum pown susah. Pastue dari segi harga... Janganlah mahal mengalahkan kedai2 makan kat luar... Nie tak, makanan dalam nie lagi mahal dari luar sedangkan takde langsung persaingan daripada cafe2 laen.

Tapi bukan pasal nie aku nak bagitaw. Tetapi melalui perkhabaran yang aku terima, ayam-ayam yang diperoleh adalah melalui pembekal Cina. Tak tawla Cina Muslim atau kafir. Tetapi Cina. Bukankah ini dapat menimbulkan keraguan sama ada betol kah cara penyembelihan? Betolkah ayam ini benar2 halal untuk dimakan? Maka timbullah perasaan 'syubhah'. Apabila hal ini berlaku, maka... Camne? So, pikirla sendiri eh...

Aku hanya menyampaikan jek. Aku tak halang kepada sesiapa yang nak terus makan disitu. If yakin halal, makanla. Tapi kalau ragu2, baek tak payah kan? Aku heran, banyak lagi pembekal ayam Melayu Muslim, tetapi kenapa pembekal ayam Cina yang dipilih? Haish... Adakah cafe = kedai makan Cina?

Apapown, lepas tanggungjawab aku untuk sampaikan kat kowang sume. Selebeynye tpulanglah kat anda2 untuk menilai. Adios!

No comments:

Post a Comment