Sunday, January 23, 2011

Pakai Songkok, BAEK... Tak Pakai, JAHAT...


Salam sejahtera... Sari berita penting.

Penilaian terhadap manusia berdasarkan pandangan luaran terus berleluasa di institut ini. Yang memakai songkok, dikatakan baek nak kpampos, dan yang tak pakai dikatakan jahat dan sangat jahat, dan jahat lagi.

Menurut Encik Saripudin Yahya, seorang pengumpul sampah profesional, hal ini sangat membimbangkan dan menjadi duri dalam daging dalam pembentukan insan guru di institut ini. Beliau berkata, memang kebanyakan yang memakai songkok itu adalah baek tetapi yang tak baek pown ramai jugak. Ada yang gay, lembut ngalahkan pempuan... Tetapi disebabkan mereka pakai songkok, so hal sebesar gajah ini dimaafkan secara automatik.

Sepatutnya mereka yang memakai songkok ini dapat menghalang atau berasa malu untuk melakukan perkara sedemikian, tetapi sebaliknya terjadi. Menurut beliau lagi, kadang2 mereka yang memakai songkok di institut ini hanya pandai menasihati orang lain sahaja tetapi dalam masa yang sama, kat luar, diorang pown melakukan perkara yang sama. Kata dulang, paku serpih, cakap orang, dia yang lebih.

Berbanding mereka yang tidak bersongkok, maka golongan ini terdedah kepada pandangan negatif daripada kebanyakan pelajar dan pensyarah. Walaupun mereka berkelakuan baek atau setidak-tidaknya melakukan "sedikit kesalahan", maka tohmahan dan tindakan berlandaskan hukuman terus diambil tanpa menyoal siasat terlebih dahulu.

Apapown, kebanyakan mereka yang bersongkok diakui sememangnya baek tetapi segelintir golongan sahaja yang membuatkan mereka yang lain turut terpalit akibat perangai yang maha pelik tersebut.

Sekian berita. Salam hormat

No comments:

Post a Comment