Tuesday, October 5, 2010

Doakan 'Dia' Cepat Sembuh...

Kadang-kadang aku dapat rasakan orang laen akan berasa meluat bila baca artikel seperti ini. Namun bagi aku, aku terpaksa meletakkan 'perkara yang penting' di tempat yang sewajarnya. Sebab tue aku menulis artikel ini. Bukan untuk dibenci, tapi untuk dirasai bersama..

Kita tidak dapat merasai kesakitan bagaimana yang sekian lama ditanggung oleh 'dia'. Yang pasti, sangat perit. Bayangkan jika hanya sedikit luka di jari sudah mampu mengalirkan air mata, bagaimana pula pembedahan di kepala? Tentu bukan kepalang kesakitan yang ditanggung. Mungkin 'dia' sendiri sudah kering air mata dan tidak mampu lagi untuk menangis...

Ya, benar... Lukanya hanya tinggal parut mungkin, tetapi bagaimana pula zahirnya? Siapa diantara kita dapat pastikan yang 'dia' betol2 sudah mampu untuk menjalani kehidupan normal seperti kita? Bukan mudah bagi kita yang hanya melihat gelak tawa 'dia', sedangkan 'dia' tidak pernah menceritakan 'kesedihan' yang 'dia' alami. Mana mungkin kita melihat luaran, maka terus membuat kesimpulan yang 'dia' sudah seperti sediakala.

"Ketika gembira, ramai yang dampingi. Ketika sedih, kita biar 'dia' sorang2"

Bukanlah aku tujukan kepada sesiapa. Namun hal ini terjadi. Mungkin kalian semua tidak perasan atau sekadar 'gunakan 'dia' ketika perlu', tetapi sedarlah bahawa 'dia' pernah menangis kerana kalian. Aku bukanlah sesiapa yang mahu merubah diri orang laen, tetapi fikirlah. Jangan kita biarkan 'dia' terus menanggung satu lagi 'bebanan jiwa' setelah kesakitan yang bukan kepalang ditanggung 'dia'.

Kita tidak mampu malahan tidak mungkin dapat berkongsi sedikit pun kesakitan yang 'dia' alami. Tetapi, aku mohon, aku rayu kepada kalian semua, doakanlah 'dia' cepat sembuh. Mungkin salah satu daripada doa kita akan diperkenankan-Nya. Siapa tahu? Maka berakhirlah kesakitan yang 'dia' tanggung selama ini.

Bagi pihak aku sendiri, aku tak dapat tipu. Aku sangat sayangkan 'dia'. Malahan, aku jaga diri 'dia' lebih baek daripada aku jaga diri aku sendiri walaupun apalah sangat jika dibandingkan dengan segala pengorbanan yang keluarga 'dia' lakukan untuk 'dia'. Memang tiada apa yang perlu disebut oleh aku. Tetapi, percayalah... Aku menjaga 'dia' sehabes baek yang aku mampu...

Kepada 'dia'.... "Saya doakan awak cepat2 sembuh ok? Dan... Semoga saya dapat jaga awak sampai bila2... Sebab... Saya sayangkan awak...!='( "





p/s: Sowry... Doakan 'dia' ok? TQ. Allah sahaja dapat membalas budi baek kalian. Ameen...

No comments:

Post a Comment