Saturday, April 10, 2010

Antara MAK, MAKwe & maMAK


Bila disebut pasal mak, makwe dan mamak, pe yang korang pikirkan? Mari kita lihat keputusan yang saya peroleh dari 3 orang responden yang dipilih secara rawak dan lawak.

Bagi Encik Saad bin Minit, 36, jika diberi peluang untuk memilih siapa diantara 3 golongan tersebut insan yang beliau paling sayang, beliau akan memilih 'mak'. Menurut Encik Saad, mak tidak dapat dibandingkan dengan sesape dalam dunia nie kerana mak merupakan orang yang melahir dan mendidik kita menjadi orang yang berguna di setiap inci perjalanan kehidupan. Menurut beliau lagi, dia memang sayang giler r kat mak dia sehingga setiap kali berkhidmat beliau dapat duit yang begitu banyak sehingga dapat memiliki kereta mewah dan kediaman bertaraf kondo. Siapakah mak yang Encik Saad maksudkan? Ceh! Mak Datin rupanya... Kira cam ibu ayam jugak r. Cilanat punya Encik Saad bin Minit! Aku ingatkan mak kandung dia. Buang karan tol.

Seorang pelajar dari SMK Seri Kantoi, saudara Bohjani bin Raisudin, 17, beliau lebih meminati golongan makwe daripada golongan mak atau mamak. Menurut beliau, makwe memberikan beliau inspirasi yang tinggi dalam meneruskan pembelajaran sehingga berada pada tahap konsisten. Ditanya mengapa beliau tidak sayang kepada golongan mak atau mamak, beliau memberitahu bahawa mak dia suka berleter manakala mamak pown suka jugak berleter sebab asyik hutang jek. Dey, bila mau bayar da? Busuk punya kentut ini budak!

Bagi Sasti Ramamoorthi a/l Rama-Rama, 23, beliau memilih mamak sebagai golongan yang paling dicintahi, eh! Dicintai... Kenapa ya? Ha... Bagi beliau mamak umpama bidadari dalam hidup beliau kerana mamak sangat sedap dia punya masakan. Itu kuah ha, campur2 punya, manyak sedap dimakan. Dicampur pula dengan peluh mamak yang masin secukup rasa. Bulu2 tangan yang lebat... Wow! Manyak sedap macha... Kasi try la ini macam. Aiyoyo...

Anda, bagaimana? MAK, MAKwe, atau maMAK? Lagi mau tanya ka?

No comments:

Post a Comment