Thursday, April 15, 2010

Kalau Nak Tipu Pown....


Anda seorang penipu? Mahu jadi seorang penipu? Benarkah anda memenuhi prinsip yang telah ditetapkan oleh undang-undang seorang penipu? Jom mentelaah...

Salam bahagia. Isu kali ini agak panas untuk dibincangkan kerana ianya melibatkan suatu sikap yang negatif dan memang dibenci oleh suma, iaitu menipu... Menurut jiran saya, menipu bolehlah didefinisikan sebagai tingkah laku yang bersifat tidak benar, bohong belaka dan dusta semata-mata. Namun tahukah anda menipu juga mempunyai prinsip tersendiri? Apakah itu? Prinsipnya ialah 'tipu sampai orang betol2 percaya bahawa sesuatu yang ditipu itu adalah kebenaran dan bukanlah penipuan'. Benar! Inilah prinsip seorang penipu profesional.

Untuk itu, aku beri beberapa contoh penipu yang cuba menipu orang tetapi orang taw yang dia neh menipu:
  • Aku g r semayang jemaah tadi. Kowang jek tak nampak aku. Aku semayang saf paling depan sekali. Depan dari Imam beb!
  • Jangan tuduh aku kentut. Sejak lahir lagi tak penah sekalipun aku kentut
  • Kalau kau nak aku 'payungkan' makan nie, bley ja. Tapi bagi r duit. Aku tolong bayarkan.
  • Nie bukan krete Kancil, nie Bugatti Veron (nie dapat dimaafkan...)
Apapown, menipu adalah tidak baek dari apa jua segi termasuk agama, masyarakat dan negara. Semuanya tak suka orang yang bercakap bohong atau penipu. Tapi di institut aku belajar nie, mereka lebih menyukai golongan yang hipokrit, depan baek, belakang busuk! Luaran OK, dalaman KO. Aku taw r sebab ramai yang tak suka aku, sebab aku tak hipokrit! Ntahla... Nak habaq, payah... Nak story, susah...


p/s: Jangan jadi soh chai!

No comments:

Post a Comment